Aneb když se z letáků stane zlo.

Každý to známe, vrátíte se zpět domů z krásně prožité a zasloužené dovolené a je před Vámi hromada povinností a zařizování. Mimo jiné i vyprázdnění Vaší poštovní schránky, která je přeplněná reklamními letáky. A právě v takovýchto situacích hrozí nebezpečí, že se některý z důležitých dopisů mezi haldou letáků ztratí. Pokud i Vás trápí problematika tzv. nevyžádané reklamy, čtěte dále.

 

Na začátek je důležité si říci, že její šíření je zakázané a lze se proti němu bránit. Právní úpravu této problematiky lze nalézt v zákoně o regulaci reklamy.


Existují dva případy, kdy je možné se proti reklamě ohradit:

Prvním je situace, kdy je reklama považována za obtěžující, tzn. přestože dal adresát předem jasně najevo, že o reklamu nestojí a nechce, aby se k němu jakýmkoliv způsobem dostávala, reklama je na jeho adresu stejně směřována a šířena. V tomto případě by Vám mělo stačit si na schránku vylepit nápis, který bude srozumitelně říkat, že o jakékoliv reklamní letáky nemáte zájem. Je ale důležité si uvědomit, že takto se lze ohradit pouze proti reklamě, která je přímo uvedena na konkrétního adresáta. Nelze se ohradit proti billboardu, který vídáte cestou do práce a nelíbí se Vám.


Druhá situace, ve které se lze proti nevyžádané reklamě ohradit, je taková, kdy její šíření stojí adresáta nějaké výdaje – nemusí to být nutně peníze. To může nastat například při zaslání reklamy pomocí faxu.


Je tedy důležité umět rozlišit, o jakou reklamu se konkrétně jedná. Mohou nastat dva případy:

1) reklama neadresná – zde by mělo stačit vylepit na schránku upozornění typu „Nevhazujte reklamy!“

2) reklama adresná – v tomto případě se člověk musí obrátit na konkrétní firmy a vyzvat odesílatele, aby mu reklamy už dále neposílal a nejlépe vymazal adresátovy osobní údaje ze své databáze.
 

Pokud na Vaše upozornění, že o reklamu nestojíte, nepřijde žádná reakce a reklamy dostáváte do schránky i nadále, je možné se obrátit na Živnostenský úřad v místě, na kterém je uvedeno sídlo distributora té konkrétní reklamy. Je třeba si ale uvědomit, že vůbec dokázat, že k nějakému pochybení vůbec došlo, je velmi obtížné – reklamu Vám totiž do schránky mohl hodit i kdokoliv jiný.

 

V každém případě má Živnostenský úřad na vyjádření lhůtu 30 dní a pokuta, kterou lze za šíření nevyžádané reklamy uložit, může být ve výši až dva miliony korun.